Vem är grundaren av Schysst käk

Emma Lindström
Emma Lindström·29 november 2025
Vem är grundaren av Schysst käk

Bröderna Amir och Alex Kheirmand byggde Schysst Käk grundare från noll till en miljardaffär på mindre än tio år. Allt startade med en enkel idé: att göra god hemkebab tillgänglig för alla. Deras resa från reklambranschen till livsmedelsindustrin visar hur rätt strategi och marknadskunskap skapar ekonomisk framgång.

Från TV-stjärna till företagare

Amir vann Sveriges Mästerkock 2014 och såg en möjlighet i marknaden för hemmakebab. Bröderna startade Schysst Käk 2015 med fokus på slow cooked-mat, men märkte snabbt att kebab var rätt väg framåt. Google Trends visade vad kunderna ville ha, och de anpassade sig därefter. Ganska smart, faktiskt.

En affär utan egen fabrik

Schysst Käk tillverkar ingen mat själva. Istället köper de produkter från externa leverantörer. Det låter kanske konstigt, men strategin är faktiskt smart: det sparar enorma pengar och låter företaget växa snabbt utan tunga investeringar i fabriker och maskiner. Utmaningen ligger i att hitta leverantörer som kan växa tillsammans med dem (och som faktiskt bryr sig om kvaliteten).

Siffror som talar sitt språk

Tillväxten är imponerande. Omsättningen växte från 144 miljoner kronor 2021 till närmare 400 miljoner kronor 2025. Det motsvarar 136 procents genomsnittlig årlig tillväxt. År 2023 utnämndes bröderna till Svealands främsta entrepenörer av EY, en prestigefull utmärkelse inom näringslivet.

Tre lärdomar från framgången

Hitta marknadsluckor. Bröderna gjorde grundlig marknadsanalys innan de startade. De letade efter produkter med hög efterfrågan och låg utbud. Det är väl enkelt sagt, men svårt gjort.

Investera i paketering och varumärke. Med bakgrund i marknadsföring visste de att produktdesign och presentering i butik är avgörande. Många köper med ögonen först, helt enkelt.

Bygg starka leverantörsrelationer. Eftersom produktionen är outsourcad är det kritiskt att leverantörer förstår och stödjer visionen. De måste vilja växa tillsammans med dig.

Nästa steg: försäljning till Agra

Nyligen såldes Schysst Käk till norska livsmedelsjätten Agra. Det visar en viktig trend: framgångsrika svenska företag blir attraktiva för större aktörer. Bröderna har visat att det är möjligt att skapa ett värdefullt företag genom smart affärsmodell, inte bara genom att producera själva. Deras historia är en skola i hur entreprenörskap och marknadskunskap faktiskt skapar ekonomisk framgång.