Odd Molly Rea 70 procent rabatt

Emma Lindström
Emma Lindström·10 december 2025
Odd Molly Rea 70 procent rabatt

Odd Molly rea 70 procent är en nyhet som får både investerare och shoppare att lyssna ordentligt. Det svenska modeföretaget Odd Molly slår på stora rabatten, och det säger mycket om hur företagets ekonomi mår just nu. En rabatt på den nivån är inte bara en vanlig försäljningskampanj det är en finansiell strategi som påverkar bolaget på flera sätt.

Vad betyder 70 procent rea för Odd Mollys ekonomi?

En massiv rea gör två saker samtidigt. Först frigörs kassaflödet. Genom att sälja mycket för lite pengar på kort tid får företaget in pengar som varit låst i lagret. Det är som att omvandla gamla kläder till likvida medel. Men andra sidan är hårdare: marginalerna sjunker drastiskt. Varje såld plagg ger mindre vinst. Om företaget innan tjänade 200 kronor på en tröja, tjänar det nu kanske 60 kronor (frustrerande för dem som äger aktier, antar jag). Det pressar lönsamheten hårt.

Varför gör Odd Molly en sådan aggressiv rea?

Det finns tre konkreta anledningar. För det första måste gammalt lager försvinna. Modeföretag kan inte sitta på gamla kollektioner utan att förlora pengar på nedskrivningar. För det andra behövs kontanter snabbt. Svagare försäljning tidigare skapar ett kassaflödesproblem. För det tredje är detta en signal från marknaden. Modebranschen i Sverige är hårt konkurrenspräglad nu. Både fysiska butiker och webbutiker slåss om kundernas pengar, och det märks tydligt.

Vad betyder det här för investerare och kunder?

Investerare bör läsa mellan raderna. En rea på den nivån kan betyda svagare efterfrågan en varningssignal för aktiekursen. Kontrollera Odd Mollys soliditet och kassaflöde i nästa rapport. För vanliga kunder är det dock ofta en bra tillfälle. Kvalitetsplagg från Odd Molly blir plötsligt prisvärt. Men tänk på returpolicyn och om kläderna passar årstiden.

Hur påverkar detta modebranschen i Sverige?

Reor blir allt vanligare bland svenska modeföretag. E-handeln växer, konkurrensen ökar,, och konsumenter är vana vid rabatter nu. Företag som Odd Molly måste balansera mellan att flytta lager och att behålla sitt varumärkevärde. För stora reor kan faktiskt skada ett premiumvarumärke långsiktigt. Modebranschen i Sverige står inför en utmaning: hur sälja rätt mängd till rätt pris utan att underminera sig själv.